Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Co zrobić w przypadku utraty karty płatniczej, dowodu osobistego lub rejestracyjnego?

2021-04-21
Co zrobić w przypadku utraty karty płatniczej, dowodu osobistego lub rejestracyjnego?

Utrata dokumentów, w tym między innymi karty płatniczej, dowodu osobistego czy dowodu rejestracyjnego, z pewnością wiąże się z ogromnym stresem, niepotrzebnymi nerwami, a często także i z idącymi za tym konsekwencjami. Kradzież czy zgubienie dokumentów, powinno być natychmiast zgłoszone, bowiem jest to jedyny sposób na zmniejszenie ryzyka wykorzystania istotnych dokumentów w celach niepożądanych. Jak to zrobić? Kiedy zgłosić? Czym może skutkować posiadanie naszych dokumentów przez osoby niepowołane?

Kradzież lub zgubienie karty płatniczej

W dzisiejszych czasach, gdy nie ma konieczności podawania kodu PIN w płatnościach kartą, ryzyko utraty pieniędzy jest naprawdę duże. Kradzież czy zgubienie karty może nieść za sobą poważne konsekwencje. W momencie zgłoszenia utraty karty, bank powinien automatycznie ją zablokować, bowiem to w jego interesie dalej leży utrata przez klienta pieniędzy, które będzie musiał zwrócić. Co w sytuacji, gdy dojdzie do wypłaty pieniędzy, gdy karta jeszcze nie zostanie zgłoszona? Oczywiście według art. 46 ustawy, instytucja finansowa zwróci klientowi stratę, jednak zawsze musi być to wcześniej dokładnie zbadane, czy nie doszło do popełnienia oszustwa. Nie oznacza to jednak, że właściciel karty nie zostanie obarczony kosztami. Prawo przewiduje bowiem, że na właścicielu karty spoczywa odpowiedzialność właściciela do kwoty 150 euro za płatność z wykorzystaniem kodu PIN i 50 euro przy płatnościach zbliżeniowych.

Oprócz kradzieży fizycznej, istnieje także kradzież elektroniczna, w trakcie której bez świadomości utraty pieniędzy, właściciele kart tracą wszystkie swoje oszczędności. Wykorzystując bowiem transmisję bezprzewodową, złodzieje wykorzystują nieautoryzowane czytniki, ,,ściągając” pieniądze z konta. By móc się przed tym zabezpieczyć, dobrym wyborem jest portfel antykradzieżowy, który blokuje sygnały dochodzące do kart umieszczonych w takim właśnie portfelu.

Kradzież bezprzewodowa z kart zbliżeniowych

W momencie zgubienia lub kradzieży karty, jej właściciel powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt instytucji bankowej. Można tego dokonać dzwoniąc na infolinię banku, która jest zazwyczaj czynna całą dobę lub dezaktywować kartę osobiście w bankowości elektronicznej, jeśli placówka bankowa daje taką możliwość. Istnieje także uniwersalna infolinia 828 828 828 uruchomiona przez Związek Banków Polskich, na której bez problemu taką utratę karty można zgłosić. Istotne jest także poinformowanie o tym fakcie policji, bowiem w ten sposób istnieje szansa na znalezienia złodzieja, a w przypadku posiadania ubezpieczenia, otrzymanie dzięki temu skradzionych pieniędzy. I oczywiście ostatnim krokiem jest złożenie wniosku o wydanie nowej karty płatniczej.

Kradzież lub zgubienie dowodu osobistego lub rejestracyjnego

Chcąc uchronić się przede wszystkim przed skutkami kradzieży dokumentów osobistych, doskonałym rozwiązaniem będzie na przykład cienki portfel, który można włożyć w górną kieszeń marynarki czy w etui zakładane na szyję, mając pewność, że takie dokumenty są zawsze blisko, bez obawy o ich utratę wraz z walizką czy torbą podróżną.

Utrata dowodu osobistego może nieść poważne w skutkach konsekwencje dla właściciela takiego dokumentu. Wykorzystanie danych osobowych do celów przestępczych, stwarza bardzo poważne problemy, przede wszystkim natury finansowej. Podstawą jest zminimalizowanie ryzyka kradzieży czy zgubienia dokumentów. Warto posiadać cienki portfel, specjalnie przeznaczony do dokumentów, który można mieć zawsze przy sobie, bez obawy, że dostanie się on w niepowołane ręce.

Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn doszło do utraty dowodu osobistego, należy niezwłocznie powiadomić o takim fakcie odpowiednie instytucje:

  • organ gminy lub placówkę konsularną
  • policję
  • bank, w którym posiada się konto bankowe
  • bank, w którym dokonywane jest przyjmowanie zastrzeżeń dokumentów.

Istotne jest to, aby dokumenty trafiły do Centralnej Bazy Danych Systemu Dokumentów Zastrzeżonych, które automatycznie przekazują takie informacje do wszystkich instytucji. Niezbędne jest złożenie wniosku o nowy dowód. W przypadku, gdy stary odnajdzie się, należy oddać go do organu gminy.

Jeżeli chodzi o dowód rejestracyjny, jego utratę lub kradzież należy zgłosić do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla właściciela pojazdu i na policję, a następnie złożyć wniosek o wyrobienie nowego dokumentu.

Szybka reakcja - rozwiązany problem

W momencie, gdy doszło do utraty dokumentów, bez względu na to, czy zostały skradzione czy zgubione, należy działać natychmiast i poinformować odpowiednie organy o ich stracie. Tutaj czas działa na korzyść właściciela, bowiem wszelkie działania wykonane przez osoby trzecie, niosą za sobą duże konsekwencje. I choć większość kwestii można potem rozwiązać, to jednak strata czasu, nerwów, a często także i pieniędzy, są ogromnym problemem w takich właśnie sytuacjach.

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel